نگین زیرکونیا چیست؟

Wednesday، ۱۳ Tir ۱۴۰۳

بررسی دقیق نگین زیرکونیا و مراحل ساخت آن

نگین زیرکونیا یا کوبیک زیرکونیا (Cubic Zirconia) سنگی است که توسط انسان و در آزمایشگاه ساخته می‌شود و شباهت زیادی به سنگ الماس دارد. شفافیت این سنگ بسیار بالا است و بنابراین گاها تشخیص آن از الماس برای افراد مبتدی دشوار است. از آن جایی که این سنگ توسط انسان ساخته می‌شود به نسبت الماس که در یک فرآیند طبیعی و طولانی مدت ساخته می‌شود قیمت ارزان تری دارد و لذا از لحاظ اقتصادی به صرفه تر خواهد بود.

اگر شما نیز به دنبال خرید جواهری با قیمت مناسب هستید توصیه ما به شما استفاده از جواهراتی است که در آن از نگین زیرکونیا استفاده شده است. در این مقاله به طور کلی نگین زیرکونیا و مراحل ساخت آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه نگین زیرکونیا با سنگ اتمی مقایسه خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

نگین زیرکونیا چیست

منظور از نگین زیرکونیا چیست؟

نگین زیرکونیا یک سنگ ساخته شده توسط انسان است که در صنعت جواهرسازی، اکسسوری و بدلیجات کاربرد دارد. این سنگ معمولا بی رنگ و سخت است اما گاها در رنگ‌های دیگر نیز ساخته می‌شود. این سنگ از دی اکسید زیر کونیوم (ZrO2) ساخته شده است. این سنگ به دلیل درخشش بی‌نظیر خود مشابه سنگ الماس است و اصطلاحا شبه الماس خوانده می‌شود.

این سنگ‌ها نخستین بار در سال 1976 در آزمایشگاه و توسط انسان‌ها ساخته شدند و از آن زمان تا کنون به دلیل قیمت پایین، دوام بالا و شباهت بصری به الماس به یکی از سنگ‌های ارزشمند و کاربردی در صنعت جواهرسازی تبدیل شده است. علاوه بر این سنگ زیرکونیا به دلیل قیمت پایین تری که نسبت به سایر سنگ‌های قیمتی دارد انتخاب بسیاری از افراد برای خرید جواهر است زیرا در رده سنگ‌های مقرون به صرفه قرار می‌گیرد.

مراحل ساخت نگین زیرکونیا به چه صورت است؟

همان طور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد ساخت نگین زیرکونیا توسط انسان و در ازمایشگاه‌های مخصوص و در یک فرایند پیچیده اتفاق می‌افتد. برای این که نگین زیرکونیا ساخته شود در ابتدا می‌بایست اکسید زیرکونیوم در یک محفظه فلزی گرم شود و سپس به آن کلسیم و منیزیم به اندازه کافی و با دقت فراوان اضافه ‌شود تا زیرکونیای مکعبی ایجاد شود. سپس دما تا حدود 5000 درجه فارنهایت افزایش می یابد.هملن طور که اشاره شد برای ساخت نگین زیرکونیا مقدار مواد اضافه شده از اهمیت بالایی برخوردار است و در اندازه نگین تشکیل شده نقش دارد. در ادامه و پس از سرد شدن نگین‌های زیرکونیا شروع به تشکیل شدند می‌کنند. سپس سنگ ایجاد شده در ابعاد مختلف برش داده می شود. زیرکونیای را می توان به روش‌های مختلفی از جمله زمرد مانند، بیضی شکل، گلابیشکل و غیره برش داد.

نگین زیرکونیا چه تفاوتی با نگین اتمی دارد؟

یکی دیگر از سنگ‌های مورد استفاده در صنعت جواهرسازی، سنگ‌های اتمی هستند. سنگ اتمی نیز همانند سنگ زیرکونیا توسط انسان و در آزمایشگاه ساخته می‌شود. این سنگ‌ها از کربن ساخته می‌شوند و بنابراین شباهت زیادی با الماس دارند. پس از آن که بلوزهای سنگ زیرکونیا تشکیل شد توسط دستگاه برش داده می‌شوند و به این صورت در صنعت جواهرسازی به کار می‌روند. حال که با سنگ اتمی و نگین زیرکونیا آشنا شدید نوبت آن است که تفاوت این سنگ‌ها را بررسی کنیم.

مقایسه نحوه ساخت نگین زیرکونیا و سنگ اتمی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سنگ زیرکونیا و سنگ اتمی در نحوه ساخت آن‌ها است. همان طور که گفته شد هر دو این سنگ‌ها ساخت بشر هستند. اما عامل اصلی در ایجاد سنگ زیرکونیا حرارت بالا و در سنگ اتمی فشار زیاد است.

مقایسه درجه سختی نگین زیرکونیا و سنگ اتمی

درجه سختی و یا دوام سنگ‌های اتمی به علت ساختار کربنی منظمی که دارند به نسبت سنگ‌های زیر کونیا بیشتر است و ماندگاری بالاتری دارند. میزان درجه سختی در سنگ‌های اتمی معمولا 10 و در سنگ زیرکونیا حدودا 8.5 است. بنابراین احتمال خراشیده شدن و آسیب در سنگ زیرکونیا بیشتر است. اما توجه داشته باشید که هر دو این سنگ‌ها از مقاومت خیلی بالایی برخوردارند.

مقایسه قیمت نگین زیرکونیا و سنگ اتمی

در قیمت سنگ‌های قیمتی عوامل مختلفی همچون زیبایی، استحکام، میزان دسترسی و غیره تاثیر گذار است. با توجه به تمامی موارد نام برده سنگ‌های زیرکونیا به نسبت سنگ‌های اتمی قیمت بیشتری دارند. البته قیمت این سنگ‌ها به هیچ وجه با سنگ الماس قابل مقایسه نیست و به طوز کلی این سنگ نسبتا مقرون به صرفه هستند.

سنگ زیرکونیا بخریم یا سنگ اتمی؟

این که شما کدام سنگ را برای خرید انتخاب کنید به خود شما بستگی دارد. هر کدام از این سنگ‌ها خاصیت منحصربفرد خود را دارند. شما با توجه به الویت‌های خود و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید می‌توانید یکی از این سنگ‌ها را انتخاب کنید. اگر بودجه‌ای بیشتری برای خرید جواهر در نظر دارید پیشنهاد ما به شما خرید جواهرات مزین به سنگ زیرکونیا است اما اگر به دنبال خرید جواهرات به صرفه تری هستید سنگ اتمی انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله به صورت کلی به بررسی سنگ زیر کونیا، مراحل ساخت آن و تفاوت آن با سنگ‎‌های اتمی پرداحته شد. اگر شما نیز به دنبال خرید جواهراتی هستید که در آن از سنگ‌های قیمتی استفاده شده است بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این سنگ‌ها شباهت زیادی به هم دارند و بنابراین تشخیص این سنگ‌ها از هم دشوار است.

متاسفانه در حال حاضر افراد زیادی سنگ‌های تقلبی را به فروش می‌رسانند و یا سنگ را به جای سنگ دیگر می‌فروشند. بنابراین برای پیشگیری از این اتفاقات توصیه ما به شما این است که اگر قصد جدی برای خرید جواهراتی دارید که در آن از سنگ‌های قیمتی استفاده شده است حتما به یک جواهرفروشی معتبر مراجعه کنید تا نسبت به اصل بودن جواهرات مطمئن شوید.

پیام در تلگرام